Mi a túró?

Illúziónk ne legyen: akármennyire is top étel ma a kőrözött, eredete szerint akkor is csak a megöregedett túró felpörgetésére szolgált.

Legkedvesebb emlékeim azok, mikor anyám valami különleges vacsorával állt elő. Mivel a meleg vacsora nem volt szokás, a szendvics volt a király. (Benne vaj, valami szalámi vagy felvágott és időnként sajt.) Amikor a viszonylagos egyhangúságot megtörte egy-két kreatívabb ötlettel, az ünnep lett akkor is, ha épp semmi ünnepelni valónk nem volt. Na pont ilyen étel nekem a kőrözött.

A túró és a belőle készült ételek számomra amúgy is fontos részei az étkezésnek. (Amivel nem vagyok szerintem egyedül. Gondoljatok bele, egy jó túrós tészta kis szalonnapörccel, vagy egy meleg túrós rétes.) A legfontosabb mégis a kőrözött. Más nevén körített túró.

A túró nagyon egészséges tejtermék, és a legegyszerűbb tejtartósítási módszer még közvetlenül a sajt előtt. Ősidők óta. A fejések után összegyűlő, viszonylag romlandó, nagy mennyiségű tej tartósítása nagy feladat volt, szerencse, hogy a természet ezt is megoldja: a tejcukor és a mikroorganizumosok találkozásából tejsav képződik, aminek köszönhetően túró lesz a tejből. Otthon meglepően egyszerű készíteni, most ide nem is citálnánk receptet, de itt van egy képekkel.

Az amúgy rémesen egyszerű hideg étel nem éppen randi-kaja a tetemes mennyiségű hagyma miatt, de nem is azért szeretjük. Könnyen emészthető, igazi fehérjebomba. A túró közép-kelet európai jellegzetesség, aki evett már ricotta-t vagy cottage cheese-t, érzi a különbséget.

Meglepődnétek, hány fajta túró forog közszájon. A legegyszerűbb és legelterjedtebb a fent említett aludttejből (tehén, juh) készített változat, amikor is hevítés hatására kicsapatják a kazeint. Ritkább, de talán ez a körözött igazi őse, hogy sóval, paprikával köménymaggal, meg már füstölt túróval keverik össze, nagy fazekakban érlelik, ha kivesznek belőle, friss túróval pótolják vissza, ez az érett, vagy keserű túró. A túrót szokás fűszerezni, kis pogácsákat formázni, és kiszárítani, utóbbit végezhették füstjárta helyiségben. Lehet oltóanyagot is használni, ekkor a sajttal ellentétben nem szorítanak ki minden savót. Tudtuk meg a Néprajzi Lexikonból.

Mi a körözötthöz tehéntúrót használunk és friss fehér kenyérrel esszük. Csak vastagon lehet rákenni a kenyérre, mellé paprikát, paradicsomot, újhagymát vagy erős paprikát együnk. Ja igen és közös lónak nem túrós, hanem túros (heges,sebes) a háta. 

Az első kép innen, a második innen van, érdemes arrafele olvasgatni is.


Terjesztem Facsén
Vallásos 10 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroszex.blog.hu/api/trackback/id/tr783299269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2011.10.13. 10:44:04

A turo tenyleg nagyon jo kaja! Es kostoltam mar az altalad emlitett kulfoldi termekeket, meg a nemet kvark-ot is. Hat igen! :o)
Az en kedvencem amugy a szlovak juhturo, ezert a korozottbe is mindig csempeszek a tehenturo melle egy kis bryndzat.

Franci1969 2011.10.13. 12:31:32

@Attilajukkaja: a körözöttbe mi gyakorlatilag csak juhtúrót teszünk, a tehéntúrós változatot csak a menzáról ismertem meg :)

Attilajukkaja 2011.10.13. 13:00:58

@Franci1969:
Anyukam szigoruan tehenturobol kesziti, es az is naggggyon finom tud lenni, mert telepakolja voros- es fokhagymaval, orolt komennyel, a kedvunkert egy kis eros paprikaval. Neha egy kis trappistat is reszel bele (?).
En is keszitettem mar csak juhturobol, de azota attertem a vegyes turos valtozatra, mert az sokkal lagyabb, selymesebb izt ad. En, aki imadom az intenziv izeket, kihivasokat a konyhaban (az erkelyen sajat habanero termeles folyik!), ugy dontottem, hogy ez a legjobb korozott. A sima juhturos cucc mar valami mas :o)
Amugy a padlizsankrembe is szivesen csempeszek juhturot vagy lagy kecskesajtot, mert fenomenalis izt ad neki. De azt mar nem hivom padlizsankremnek :o)
Ugye erted, mire gondolok?

Franci1969 2011.10.14. 09:39:05

@Attilajukkaja: hehe :)
most már ki fogom próbálni fele:fele arányban is.
a sajtot kihagynám.

Attilajukkaja 2011.10.14. 12:21:42

@Franci1969:
A sajtot en is szigoruan ki szoktam hagyni!
(Abban sem vagyok biztos, hogy a magyar trappista tenyleg sajt-e :o) )

A kecskesajtot a padlizsankremhez szoktam adni,...es sok mashoz is :o)
A kecskesajtos-mangoldos palacsinta pl. az egyik nagy kedvencem!
Na de az egy masik poszt lenne.
(A mangold egy nagy szivfajdalmam, mert nagyon finom, a magyar ember viszont alig ismeri.)

Franci1969 2011.10.14. 12:56:49

@Attilajukkaja: a kecskesajt+mángold jól hangzik palacsintába, egyszer csináltuk meg kecskesajt hiányában juhtúró+sajt keverékével... a család többi 3 tagja soha nem kívánja vissza, pedig nekem ízlett :(

szerintem lesz még blogbejegyzés a mángoldról *kacsint*

Attilajukkaja 2011.10.14. 13:54:18

@Franci1969:
"szerintem lesz még blogbejegyzés a mángoldról *kacsint* "
Annak orulnek!!!

A juhturo-sajt keverekkel mi volt a gond? Tul tomeny lett?

Franci1969 2011.10.14. 15:55:22

@Attilajukkaja: lehet, hogy töménynek találták, bár szeretjük nagyon.
inkább azt hiszem nehezükre esett megbirkózni a "sós palacsinta" és a "mángold a palacsintában" valóság-elemekkel.

Attilajukkaja 2011.10.14. 17:25:11

@Franci1969:
En a tetejet leontottem szerecsendios besamellel, szortam ra reszelt gouda sajtot, megsutottem. Salataval ta'laltam es nem arultam el, hogy ez tulajdonkeppen palacsinta ;o)

whollosi · http://www.gasztroszex.blog.hu 2011.10.19. 11:11:03

mangold! köszönöm szépen, teljesen jó!
süti beállítások módosítása