Lecsó

Én tényleg nem akartam lecsót csinálni. Gyerekkoromban gyűlöltem és igyekeztem a virslit kiválogatni belőle, egyrészt ezért. Másrészt azért, mert nekem erősen túllihegettnek (sőt, túlhype-oltnak) tűnt mindig is a lecsókérdés. Egy újabb „nemzeti büszkeségünk”, amit a 19. században még nem is ismertünk, amit a környező népek tőlünk függetlenül is imádnak, és amit a legtöbb vendéglőben botrányos színvonalon reprodukálnak. Nem akartam ebből presztízskérdést csinálni, na.

Aztán persze bebuktam, úgy alakult, hogy vacsorát kellett főznöm és az egyébként üres hűtőt eluralta a kertben termett paprika és paradicsom, amit anyukám küldött. Két kísérlet után minden megváltozott, beleszerettem a lecsóba. Rajongó lettem, fan és ismét közelebb kerültem ahhoz, hogy úgy érezzem, értem miről ír Váncsa István. A primér tapasztalat alapján azt mondom, így álljanak neki, ha még nem csináltak lecsót:

Erre lesz szükség 2 főre
 
  • egy kis darab szalonna, hiányában zsír vagy olaj
  • 1 nagyobb vöröshagyma
  • 2 közepes paradicsom (jó ha házi, kerti, piaci és friss, de a kritérium az, hogy ne legyen vízízű)
  • 4 nagyobb paprika (jó, ha többféle, de az igazi kritérium, hogy legyen íze – nálam egy fél erős is ment bele [a csajom ezt csak most tudja meg])
  • Fél szál kolbász, vagy annyi sem - nem kell túlzásba vinni (Nekem Gyulai volt, egész jó)
  • 2 tojás, ha szeretik
  • só, bors, pirospaprika
 
Ezt most így csináltam
 
  • A szalonna tényleg jó alapízt ad, de eltúlozni nem kell. Vágjuk körömnyi darabokra, kis lángon törekedjünk rá, hogy megolvadjon. A vöröshagymát vágjuk (viszonylag) apróra, pároljuk üvegesre (és még egy kicsit tovább). 
  • A paprikát karikázzuk fel, inkább keskeny, mint széles darabokra. Dobjuk rá, forgassuk meg a hagymás zsiradékban (ekkor lehet nagyobb a láng), aztán vegyük vissza a tüzet és főzzük tovább. Eltelik jó pár perc, mire alakulni látszik a forma, én ekkor dobtam rá a vékonyra karikázott kolbászt.
  • Adagolhatjuk a sót, a borsot, meg egy kis pirospaprikát. 
  • Nagy dilemma a szakirodalomban, hogy hámozzuk-e paradicsomot. Én azt hittem, csak a gyerekeket zavarja a felpöndörödő héj, de úgy látszik nem. Én nem hámoztam, csak kockáztam, és utolsónak ezt dobtam a fazékba. Fokhagyma most nem volt, de egy kanál oregánó igen, nem hatott idegenül. 
  • Most már csak óvatosan kevergessünk és lessük, hogy alakul a paradicsom állaga. Ne főjön teljesen szét, maradjon tartása és formája, és akkor lassan jók is vagyunk. 
  • Nem akartam tojásosra, de a fokozatos sózást túlzásba vittem (vigyázzanak!), ezért menteni kellett a helyzetet. Két tojás külön pohárban, majd ráönt és megfőz 2-3 perc alatt. Jó lett.

Terjesztem Facsén
RMP 6 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroszex.blog.hu/api/trackback/id/tr143130883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2011.08.12. 14:02:18

Mar megint EN! Igyekeztem nem beirni es sokaig tartottam is magam, de a lecso megint egy olyan tema, amit nehez kikerulni :o)
Sokan vega kajanak tartjak, ha nem tesznek bele virslit. Nem vagyok husevo (csak halat, tengeri herkentyuket, esetleg rovarokat eszem), ezert sajat tapasztalatbol mondom, hogy iszonyu nehez jo lecsot fozni szalonna nelkul. A fustos izt fustolt pirospaprikaval, esetleg fustolt tofuval lehet kivaltani/elerni (???), de tojast semmikepp sem tennek bele. Annal csak a rizses lecso a rosszabb!
Az ott a kepen milyen paprika? Az a piros. Pritamin, kaliforniai vagy kapia?
Egy db. bogyiszloi pedig minden lecsok alapja! ;o)

RMP 2011.08.14. 23:32:29

@Attilajukkaja: Egyetértünk, a szalonna szerintem is emeli a lecsó fényét. A bogyiszlói mindenhatóságában nem hiszek: ettem szar bogyiszlóit is, mint ahogy kiváló "nembogyiszlóit" is. Ha javulna (lenne?) eredetvédelem ezen a téren, akkor lenne érdemes vele foglalkozni, a gyulai kolbász ilyen szempontból kellemes megleepetés.

Amúgy meg komolyan: rovarokat? :))

Attilajukkaja 2011.08.15. 13:44:21

@RMP:
Nalunk mindig legalabb egy bogyiszloi kerult a lecsoba, de barmilyen mas, hasonlo jellegu eros paprikaval is kiegyezek :o)

Rovarok: saska, hernyo, hangya,...ilyesmikre gondoltam. Biztos mar te is ettel ilyet, csak nem biztos, hogy tudtal rola (pl. friss cseresznyebe csomagolva) :o)))
Onnan mar csak egy apro lepes, hogy etlaprol rendelt oket!

whollosi · http://www.gasztroszex.blog.hu 2011.08.15. 19:07:29

@Attilajukkaja: ne viccelj, most már lassan beérik, hogy postázzunk neked egy üveg bort a sok hozzászólásért:)

(bár az ékezetek nélküli mondatok drága postaköltséget sejtetnek, de nem kérdezek rá)

most a rovarok az poén volt vagy komoly?

Attilajukkaja 2011.08.15. 22:09:23

@whollosi:
A rovarok? Persze, halalosan komoly. Szerintem csak Europaban hangzik ez olyan furcsan. Az itthoniakat en sem eszem etlaprol :o))))
Amugy Budapest XII. ker., csak a magyar karakterkeszletem nem kompatibilis a legtobb neten hasznalttal. De a jo bor kar lenne belem. Ha eszrevettetek, a boros posztokhoz sosem fuzok kommentet, mert baromira nem ertek hozzajuk. Raadasul abba a kasztba tartozom, akik ha nehanapjan fogyasztanak, akkor sohasem vizezik a bort.
De a felvetes azert aranyos. Koszi!
süti beállítások módosítása