Kicsi hal

Tengerparti nyaralások/utazások kötelező eleme a kisebb méretű halak rágcsálása. És ez akkora bónusza tengerparttal rendelkező országoknak, amit lehetetlen ledolgozni.

Itthon nem is volt más, mint a konzerv szardínia (nem keverendő össze a szintén olajos, füstölt sprotnival), és az a szétázott, fémes ízű megjelenése a halnak. A sima olajosnál csak az olajos és paradicsomos szardínia konzerv volt nagyobb dobás, amit mi heti rendszerességgel fogyasztottunk és tényleg ünnepszámba ment. Még ritkább együttállás volt, amikor vettünk pizza tésztátát, s arra osztottuk rá vastagon a paradicsomos szardíniát, s rá a tetejére vastagon a reszelt trappistát.

Mivel úgy néz ki, hogy gyökeresen át kell alakítanunk több fronton az étkezésünket, ennek egyik részeként a halbevitel mennyiségének drasztikus növelését tűztük ki célul. Na most ha túl akarunk lépni a fagyasztott pangasiuson (ugye hogy kiütötte a hekket, és csak kérdezd meg a rokonokat, a fele tonhalnak fogja hívni) és a teszkós pontyon, akkor itthon már vakarhatjuk a fejünket. Azért nem lehetetlen, szívós munkával és kitartó keresgéléssel kiépíthetünk gyümölcsöző kapcsolatot halassal, halastavassal.

A szardínia heringféle, de a gyűjtőnév több alfajt is takar. Az Atlanti-óceán és Földközi-tenger az élőhelye főként. Szardínia nevű sziget és autonóm olasz tartomány van, de nincs köze a halhoz, aminek latin neve sardina, csak a sziget miatt lett szardínia. A sziget népe a szárd, a sziget legmagasabb hegye a Punta La Marmora (1834 m), fél tucat nagyobb folyója és egy természetes tava van. Az egyik Szardíniához tartozó szigeten, az Asinarán él (a földön egyedül) a fehér szamár kilencven példánya. A szardíniának nincs sok köze a szardellához a méretüket leszámítva, ráadásul utóbbi a Csendes-óceánban honos.

Azonban egyszerű polgárnak jó minőségű friss halat a metróból legegyszerűbb beszerezni, és ez nem az áruházat minősíti, sőt. Mindenesetre állunk Zsenivel a halas pult előtt felstresszelve a halárus türelmetlen dobolásától, egyrészt büszkék vagyunk arra, hogy a kínálat nagy részét már ettük/főztük, de legalábbis ismerjük, másrészt elkeseredve azon, hogy ugyanekkora hányadra nincsen pénzünk, s most hó vége felé luxus még a kis adagos két főre vacsora is.

Oké, egy marék garnélának meg fél kiló kagylónak bele kellene férni, de most halat keresünk. Szinte véletlen, hogy kiszúrjuk a nagy edényben a szardíniákat, nincs másfél ezer forint kilója, szóval bevállalunk fél kilót, hajrá. Fülig ér a szánk, legjobb gasztroszex zabálások jutnak eszünkbe a kicsi halakról.

De ne szépítsük: nem (elsősorban) azért toljuk ezt a tengerparton, mert a legjobb, hanem azért, mert a legolcsóbb. A kis halászfaluban a fasza hal ugyanúgy drága, mondjuk nem is azokat eszik az emberek szerda este. A kicsi, szinte szemét értékű halakkal, (melyek egyik erénye az, hogy megeszik őket a nagyobb, drágább halak) azonban mindenki jól jár. Olcsó, könnyű kihalászni, nincs vele sok meló, mindenki tud rajta keresni valamennyit és még a turista is jól jár.

Mert legyünk őszinték, nincs szebb annál, mint borral/sörrel egy nagy tál sózott/grillezett/rántott kis halat tömni két pofára citrommal, fokhagymával és úristen, ha úgy van mangoldos krumplival.

Recept róla holnap, mohók voltunk, csináltunk sarde frittét (friss zsemlemorzsába forgatva) aztán fokhagymával, sóval olajjal töltött grillezett szardíniát. Fejezéstől-belezéstől számítva, marinálást leszámítva nem volt fél óra. Imádtuk.

A második kép innen, az első meg eminnen.

Terjesztem Facsén
whollosi 8 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2012.01.20. 17:05:00

Az en kedvencem most az orosz Szajra (makrela) konzerv. Az Arbatban lehet kapni.
www.ru.all.biz/hu/g520490/
Mangoldos krumpli? Jol hangzik!

whollosi · http://www.gasztroszex.blog.hu 2012.01.21. 18:15:28

@Attilajukkaja: uh, köszi, eddig ez kimaradt. A mangoldos krumplit meg nem lehet megunni, de tényleg!

Franci1969 2012.01.27. 08:53:04

mángoldos krumpli. kérjük a receptet, hátha bejön nekünk is :)

whollosi · http://www.gasztroszex.blog.hu 2012.01.27. 09:01:25

@Franci1969: hát, kell hozzá mángold, meg krupmli:)
de a lényeg: a nagyon alap annyi, hogy a krumplit megfőződ, a mángoldot nagyvonalúan csíkokra szeled, oliván kicsit meg lehet futtatni, és össze keverni.

Attilajukkaja 2012.01.27. 11:48:36

@Franci1969:
En erre mar nem is mertem rakerdezni. Jo, hogy megtetted helyettem! :o)
En biztosan dinsztelnek a mangold ala egy kis hagymat is.

Franci1969 2012.01.27. 12:05:36

@whollosi: @Attilajukkaja: köszönöm a tippeket!
a hagymát viszont vagy kihagyom, vagy csak a legvégén teszem hozzá, nehogy félig megfőjön...brrr, a félig főtt hagymától a család is világgá szalad...
:))

Attilajukkaja 2012.01.27. 12:15:11

@Franci1969:
Akkor ne tegyel bele! :o)))