A savanyú jó

Nagyobb pofont nem tudunk adni az étkezésnek, és nincs nagyobb szájba rúgása az ízlésnek, és nincs céltalanabb dolog a magyar étrendben, mint savanyút enni a rántott hús mellé. Vagy bármi mellé. Mégis imádjuk, szeretjük, keressük és készítjük, nagymamáink kamrájába lesünk be a dunsztos üvegekért.

Tavaly úgy ment el mellettünk az ősz saját savanyú nélkül, mint a huzat. Idén nem csak előrelátóbb, de tervezősebb is voltam, két fázisra szedtem a dolgot: a kisebb üvegekbe múlt héten éjjel töltöttem bele a jóságot, jövő héten viszont vár ránk két húsz kilós hordó a „beledobálóshoz”.  (Dinnye, almapaprika, káposzta, paradicsom.)

A savanyítás jó öreg tartósítási eljárás, aminek két célja van: egyrészt a meg nem evett, rendesen be nem érett, vagy már el nem használt, megmaradt kerti zöldségek tartósítása a jövőnek, másrészt a kamra feltömése télire tartalmas táplálékkal. A kovászos uborka tejsavas erjedésével ellentétben itt ecettel savanyítunk/tartósítunk. A cukor nem alakul át, nem indul be tejsavas erjedés, viszont a hozzáadott ecet megelőzi azoknak a mikroorganizmusoknak az elszaporodását, melyek csak elrohasztanák a zöldségeinket.

Az ecetes savanyúságokhoz való viszonyulásom azért sajátos, bár talán nem egyedi fejlődést járt be. Indultam a csalamádétól és az uborkától. Volt egy kis kitérőm a szilvával, meg a gyöngyhagymával, aztán jött az ecetes almapaprika, meg a káposztával töltött almapaprika, vagy a sima paprika, és a végén, valami kellemes borzongással eltelve, talán pont a piacozások miatt, beérkeztem a savanyított karfiol, a patiszon, a dinnye és a zöldparadicsomok közé. (Kevesen tudják tán, de az éretlen paradicsom (ami még zöld) szolanint tartalmaz, ami alsó hangon is idegméreg. Szerencsére a beéréssel, meg eltéve jelentősen csökken a tartalma, szóval nem kell parázni.)

Na tehát. A mama adott egy csomó zöld paradicsomot, meg karfiolt, Zseni meg hozott patiszont és egy receptet. Szereztem még répát, szívtam vagy két és fél órát a szemét gyöngyhagymák megpucolásával, és eltettem külön-külön szép kis üvegekbe, leöntöttem a felfőzettel. Parádé amúgy, recept róla holnap, az üvegek felbontásáról meg később. Képre nem maradt erőm, de a zenét hallgassátok meg, tényleg egészen fantasztikus.


Terjesztem Facsén
whollosi 14 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztroszex.blog.hu/api/trackback/id/tr473278158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2011.10.06. 17:39:08

Apro gyerekkorom ota kedvencem a savanyu zold paradicsom :o)
A masik a savanyitott gomba!!!!

"nincs céltalanabb dolog a magyar étrendben, mint savanyút enni a rántott hús mellé"
A savanyusag segiti a nyalkepzest es az emesztest. Menzan, ahol egy szelet natur hus melle pergos, izetlen fott rizst adnak, ez eletmento lehet: fulladasos halaltol valthatja meg embertarsunk ezreit. Es nem csak a magyarok szeretik. Koreaban pl. nincs is etkezes kimchi nelkul.

Tudod, mit nem ertettem meg soha? Rantott hushoz befottet szolgalni fel!!!!! Szlovakoknal ez rendszeres, de nalunk sem ritka. Pfuuuuu...

A zene nagyon szep. Erdekes, hogy a savanyu izrol neked a Liszt jut az eszedbe :o)

vallásos · http://gasztroszex.blog.hu/ 2011.10.07. 08:36:44

@Attilajukkaja: Na végre! Köszönöm szépen, én sem értem ezt a befőttes cuccot és valahogy gusztusom sincs hozzá!

whollosi · http://www.gasztroszex.blog.hu 2011.10.07. 19:24:30

@Attilajukkaja: nohát, most nagyon Lisztes (kac) kedvemben vagyok mostanság, de tényleg mekkora zseni volt ő már?

már úgy értem a céltalant, hogy az ízeket teljesen más irányba tereli, megváltoztatja.

a befőtt az botrány, de nekem a főtt marhahús-meggykompót is gány.

Franci1969 2011.10.07. 22:38:01

@whollosi: brr, amikor a menzán a marhahús liszttel sűrített, meggyszínűre színezett szószban úszott...

de egyébként, arról egyszer írhatnátok, hogy jó-e, ha a húst gyümölccsel töltik, sütik, keverik... ez állítólag akár trendi is lehet, de nekem egyáltalán nem illik össze a hús meg a gyümölcs, lásd narancsos kacsa, gesztenyés pulyka, aszalt szilvával, barackkal töltött sertésdagadó...
velem van a baj, hogy ezek inkább taszítanak?
:D

Attilajukkaja 2011.10.08. 15:36:55

@Franci1969: @vallásos: @whollosi:
[Placcs, placcs (mos lubickolok a sok komment/valasz oromeben :o))) )]

Nem tudom, ti milyen viszonyban vagytok az edes izzel, de en sohasem voltam edesszaju. Ezert is erintett sokkoloan az eletemben elso, hus melle felszolgalt befott. Mar egyetemista voltam, amikor bananos tojasrantottat szolgaltak fel a menzan (nem itthon). Kb. akkora meglepi volt, mint az elso margaritam Mexikoban. En, kis hulye, nem tudtam, hogy a pohar szelen az a feher nem kristalycukor, hanem so. A lenyeg, hogy vannak dolgok, amire az ember nem szamit! Se geopolitikai, se kulturalis szinten nincs felkeszitve :o)
En minden esetben civilizaltan viselkedtem: nem koptem ki az elso kortyot/falatot.

Azota fejlodtem. (Nem, nem az jon, hogy mar orommel nyelek le barmit is :o) ) Mar tudom, hogy lehet az edeset is ugyesen kombinalni a sossal, de foleg az erossel! Es erre nem csak a kinaiak jottek ra. En pl. szoktam hagymalekvart kesziteni es vadhusokhoz/marhahoz ta'lalni. Igaz, nagyon keves mezzel keszitem.
Vannak ragyogo magyar termekek is, pl. a szarvasgombas zsele tokaji aszubol, amit az Aranyszarvas forgalmaz, vagy a Koriander mez Kis Sandor gannai mehkereskedesebol. Tudom, hogy ez itt most nem a reklam helye, de nem mulasztom el a lehetoseget, hogy dicserjem ezeket a termekeket. Ritkan hasznalom, mert aranyarban vannak :o)

En a befotteket amugy sem szeretem. Ha mar egyszer rakenyszerulunk arra, hogy a gyumolcsoket megfozzuk es ezennel megfosszuk oket minden gyumolcsi meltosaguktol, akkor mar inkabb keszitsunk beloluk lekvart vagy palinkat. Keves olyan befott letezik a vilagon, ami izlik. Letezik ilyen, de a mi csaladunkban altalanos szeder-, korte-, szilvabefott ki tudna kergetni a vilagbol. Ugyanigy erzek a boltban kaphato ananaszbefott irant si. En a magyar gyumolcsleveseket is inkabb desszertkent ta'lalnam fel.
Ezzel csak azt akartam mondani, hogy en nagyon elfogult vagyok az edes dolgokkal szemben,...nem mellett. Es valahol zavar is, hogy az eros vagy a keseru izvilaggal nalunk nagyon kevesen foglalkoznak :o)

Attilajukkaja 2011.10.08. 15:56:25

@Franci1969:
"jó-e, ha a húst gyümölccsel töltik, sütik, keverik... ez állítólag akár trendi is lehet"

Biztosan trendi. Nem engem kerdeztel, de velemenyem szerint a gyumolccsel torteno sutoz-fozes jo dolog, trendtol fuggeltlenul. A gyumolcsokben van keves cukor es sav is, ami segit elohozni mas izeket is. Szerintem a mai magyar konyhanak nevezett valaminek az a baja, hogy ha gyumolcsot hasznal, egy csomo cukrot is ir hozza. Nem kellene!
En rendszresen keszitek pl. husmentes lasagne-t kecskesajttal es kortevel. Rendszeresen teszek almat a parolt feher kaposztaba. A narancsos kacsa is nagyon finom. A lenyeg, hogy a gyumolcs zamata/ aromaja erezheto, de az eredmeny egyaltalan nem edes!
Kivancsi vagyok, a tobbiek mit mondanak erre :o))

Franci1969 2011.10.08. 16:12:52

@Attilajukkaja: a "trendi" szót a "népszerű" értelemben használtam.
de az már biztos, hogy a narancsos kacsán, ha egyszer az élet úgy hozza, hogy ingyen tálalják fel kettőnknek, nem fogunk összeveszni.
én majd eszem a hozzájáró rizst/egyebet :)
nekem nem jön össze semmilyen gyümölcs semmilyen hússal és igazából ha utána kell ennem (hús után gyümölcsöt), akkor sem érzem jól magam. tehát nem is eszem ilyet.
de abban egyetértünk, hogy a gyümölcs nyersen a legjobb, utána jön a lekvár, a bor, pálinka és csak utána a befőtt :)
ennek ellenére igen sokat és sokszor teszünk el, mert egyszerűbb, mint a lekvár és télen még ez is jobb, mint a semmi.
.))

Attilajukkaja 2011.10.08. 16:12:59

@whollosi:
"nagyon Lisztes (kac) kedvemben vagyok mostanság, de tényleg mekkora zseni volt ő már?"
Mekkora?
Nem ertek annyira a zenehez, csak azt tudom, hogy ma mar egy orias is orul, hogy Lisztet maga alatt tudhatja.
www.mno.hu/portal/813528

Liszt valoszinuleg tenyleg sokkal nagyobb volt, mint amennyire az en nemzedekem tisztaban van vele. En annak idejen keveset hallottam rola, most viszont a csapbol is o folyik. Ez nem rossz dolog, csak meg nem tudom hova tenni.

De ha neked a savanyusagrol Liszt jutott az eszedbe, akkor talald ki, hogy nekem miert inkabb Smetana!
www.youtube.com/watch?v=Qk1jYhE-73Q

Attilajukkaja 2011.10.08. 16:23:54

@Franci1969:

"nekem nem jön össze semmilyen gyümölcs semmilyen hússal"
En is sokaig igy voltam vele. De ma mar szeretem a gyumolcs aromajat, ha az nem tarsul egy edes izzel. Szerintem meg nem kostoltal olyat, mint amire gondolok :o)

A befott nalam semmilyen formajaban sem jon be: a meggy es a licsi talan kivetelek. A lekvar tenyleg nagyon melos. Meg a szorp is. En egyiket sem szeretem, de legalabb fel tudom hasznalni.
Engem max. paradicsom befozesere lehet bepalizni :o)

Attilajukkaja 2011.10.08. 16:25:56

@Franci1969:
"a smotana miatt"
Talalt.
Sullyedtem :o)

whollosi · http://www.gasztroszex.blog.hu 2011.10.09. 19:37:38

@Attilajukkaja: de rég hallottam! köszi:) viszont nem értem a smotanat.

Attilajukkaja 2011.10.10. 19:14:40

@whollosi:
"de rég hallottam! köszi"
Vegre egyszer en is a kedvedben jarhattam :o)

"nem értem a smotanat"
:o)))) [itzi-pitzit karorvendo mosoly a filmes poszt miatt]
Smotana/smetana a szlav nyelvekben tejfolt jelent. Az pedig a lisztnel is savanyubb.

Liszt Ferenc utan gondoltam vegig, ismerek-e masik olyan zeneszerzot, akinek a neve valamilyen elelmiszert jelent. Smetana ugrott be. Es neked? Neked eszedbe jut valaki?
süti beállítások módosítása