Halra Marcsi, avagy zavarosban halászunk

Egy fényképező mögül valaki azt akarja, hogy Miklósa félelmetesazarcoméneklésközben Erika a szexre gondoljon. A Szalajka völgyben vagyunk, itt van persze Zsidró Tamás is, akik mögé fotózkodás közben beugrik valami troll, ja nem, csak Marcsi az, jött hogy ő se maradjon le a képről. Ma pisztráng lesz, mert ugye ez egy alapanyagokat bemutató műsor, ahogy Marcsi mondja. Jöjjön hát a főcím és vele együtt újabb 50 perc angyal.

Idilli séta a szalajka völgyi őszben, ahol rögtön kiderül: az ősz színei most pont divatosak például a haj esetében. Aztán leülünk a partra és már ereszti is be a csalit Marcsi és Őfodrászsága. (Egyébként itt tegyünk is gyorsan egy kitérőt, aminek semmi köze a műsorhoz vagy a gasztronómiához. Valaki végre elmagyarázhatná, hogy akkor most ki is az igazi hajguru ebben a picinyke kis országban. Ki volt előbb a Zsidró vagy a Hajas? Hajas vagy Zsidró? Örök talány ez a két fószer, hogy tudott ekkora karriert csinálni hajakból és hogyan váltak közszereplővé, néhány röpke év alatt. Az egyik legalább leesett egy lóról.)

No, de térjünk vissza a műsorra. Marcsin csak úgy suhog a gatya-gumicsizma együttes, ahogy modelleket megszégyenítő módon tesz egy kört. De most már aztán fogni kéne egy-két halat! Bár Marcsi erősen csitítja Mamuszt, hogy nem lesz így kapás, de mind tudjuk: ebből se így se úgy nem lesz kapás. Jön Laci, hál' istennek, mert így legalább lesz hal is.

Sáfrány László pisztrángtenyésztőhöz van szerencsénk, aki egyben a Szilvásváradi Halfüstölde tulajdonosa is. Első utunk a pisztrángtelepre vezet. Mert pisztráng nagy mennyiségben csak két helyen van az országban: Lillafüreden és Szilvásváradon. Itt van a sebes és a szivárványos pisztráng is. Utóbbi az, amelyiknek az oldalán piros csík húzódik. Amelyiken pedig élénkpiros pöttyök vannak, az a sebes pisztráng. Húsuk közt nincs számottevő különbség. A szivárványos viszont Európában nem őshonos halfajta. És ha hiszik, ha nem: a pisztráng lazacfajta, és még keresztezni is lehet a két fajt. Azt is tudjuk, hogy a pisztráng elég gyors tud lenni és bár Laci gazda szkeptikus a 70-80 km/h-ra, de az tény, hogy minél gyorsabb egy patak folyása, a pisztráng annál gyorsabban tud árral szemben haladni. Az is gyorsan kiderül, miért van hal íze a csirkének, amit Marcsi annyira utál. Mert a pisztránghoz hasonlóan hallisztet kevernek a csirkék tápjába. Aztán a hogyan csináljunk hülyét a fodrászból című egyperces látható. Zsidró Tamás beáll a pisztrángok közé Marcsi pedig beetet. Úgy tűnik a mai adáshoz nem volt túl sok kedve az operatőrnek, mert vágókép csak halakról és csobogó vízesésekről van.

És újra felbukkan Miklósa Erika, akit továbbra is fotóz bőszen férje, most épp egy lovas kocsin. Aztán rögtön rá is térünk a halpucolásra. (Erre vonatkozó konkrét eset már velünk is megesett). A pisztráng tisztítása: először is nem kell pikkelyezni, elsőként körbevágjuk a kopoltyút, majd a has fölvágása következik, majd benyúlva a hasüregbe egy határozott mozdulattal kihúzzuk az állat belét. Végül pedig a vesét távolítjuk el.

Majd kis kitérő, hogyan is vehetünk friss alapanyagot halból, ami nem fagyasztott. A frissen leölt hal a jó hal, melyet rövid ideig tárolnak. Optimális esetben a leöléstől számított 2-3 napon belül felhasznált állat a friss, amely eközben megfelelő hőmérsékleten volt tárolva. (Egyes tengeri népek esküdnek a hosszabb időre.)

De ugorjunk, mert a konyhában pisztrángfilé készül vajban sütve. Nem is trükközik Futó Tamás, só bors azt annyi. Alázat kérem szépen ez nem akármilyen hal. Sütés csak éppen hogy, nem kell sok a pisztrángnak. Amikor meg már majdnem kész, jöhet a fokhagymás vaj és a grillezett zöldségek mellé, nagyon jó lesz a hal. (Bónusz recept erre.) Evés közben teljes a káosz, mindenki mindenkivel beszél és semmit sem érteni.

Irány a füstölő, és jöjjön a lényeg. A tisztított, kősóval sózott halak itt meleg bükkfa füstön vannak. Laci gazda el is mondja, hogy ennek a nagy része itthon kerül értékesítésre, csak a kínzó kérdésre, de hol, arra nem kapunk választ? Majd éles váltás, Budai Vár, ifj. Szepsy István és Demeter Csaba, velük borozott nemrég Marcsi. Stílusosan száraz furmint, szamorodni, a másik oldalról pedig egy siller érkezik a poharakba. És bár nem is hittük volna, de Demeter Csaba kimond egy nagy igazságot. A siller sokkal jobban beilleszthető a magyar gasztronómiába, mint a rozé.

Újabb huszárvágással már gombászunk is és nagyon reméljük, hogy Marcsi mellé áll a gombászszerencse. Kis csalás kell persze, mert nem áll épp gombára az idő, így segítségül hívja Marcsi a Gasztroangyalt és mint annak idején a Bolygó Kapitánya, az angyal segít, kosarastul adja a gombamixet. (Kis gombaszedési tanácsadás. Csak olyat, amit ismerünk, és mindig vizsgáltassuk be a gombát, amit szedtünk!)

A gombákat pedig nem bízza Marcsi a véletlenre. Egy igazi mesterszakács fogja megdolgozni őket. Meskó Norbert okít minket a Zsálya Bisztró konyhájában. Rozéra sült kacsamell, vargánya, friss zöldségek és persze szarvasgomba. De gyorsan visszatérünk Koltai Gábor gombászhoz és feleségéhez, akik a gombasavanyítás rejtelmeibe vezetnek be minket. Szárítás, vízben áztatás, majd abálás, vagyis a gomba megfőzése. Az arány a következő: egy liter főzővízhez nagyjából egy kanálnyi só kell. Mindezt Koltayné Zsoldos Krisztina mutatja, aki lekvármester kérem szépen. Ám amíg fő, addig Marcsi pisztrángozik. Úgy tűnik, Marcsinál beragadt ez a pástétom dolog, nem mondom, hogy nem jó, de már megint pástétom. Kétféle pisztráng kerül a pástétomba. Füstölt és sült, hozzá krémsajt, só, bors, petrezselyem, citrom leve és kicsi citromecet a Koltayéktól.

Tálalási kisokos következik. Sose tegyünk díszítésként olyat az ételre, ami abban nincs, például narancsot, ha olyat nem látott az étel, az ugyanis idejét múlt. Köszönjük Marcsi, mi még hozzátennénk, hogy az éttermekben a díszítéssel nagyon vigyázzunk, ne együk meg, nehogy megszakítsuk a kört.

De mire ezt kimondjuk, már el is készült a gomba, a dunsztos üvegbe kerül fokhagyma, babérlevél, mustármag, rózsabors, és lestyán, majd jöhet a gomba nagyjából háromnegyedig. A salátalé felforralt víz, cukor, só, ecet, keverés és lepje el a gombát az üvegben. Száraz dunszt két napra és már kész is. Mi nem gombát, de mi így savanyítottunk az idén. És el is érkeztünk a műsor végi nagy zabáláshoz. Minden előkerül, amibe ma Marcsi belefutott. Már csak azt nem értem, Miklósa Erika és a férje miért volt benne a műsorban, azért a nettó 5 és fél percért kár volt elhívni őket.

Mi a mai napon két egyenként 2 mázsás disznóval küzdünk pirkadat óta az Alföldön, de ti nézzétek a mai adást is és, hamarosan beszámolunk a mészárszékről is. Ma a tévében Marcsi mindenki kedvenc Kovács Lázárjával vív párbajt. (Jézus.)

Terjesztem Facsén
gasztroszexisták Véleményezem

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.